What Do The Gedolim Hold?
Since I have been accumulating more and more sources from Rishonim and Acharonim who clearly say that Chazal made various incorrect statements about the natural world, especially vis-a-vis basic cosmology, some have reacted by insisting that the Gedolim couldn't possibly believe differently. But I have in my possession a manuscript of a book that has not yet been published; I don't know if there are plans to publish it. I obtained it from someone that I know who was in touch with both the kanna'im who engineered the ban on my books, as well as being in touch with some of the Gedolim who signed on the ban. I don't know exactly who put this manuscript together; I suspect it was a joint effort of the kanna'im. It is a collection of sources to oppose my books, similar to Chaim B'Emunasam. But it also includes the following:
שאלנו בע"פ לכמה גדולים שליט"א בנוכחות מו"ר ר יוסף יגן שליט"א מה דעתם בקשר למקור הידיעות במדע ובטבע שבחז"ל. וכך תשובתם:
(הכל רוח הקודש (הגאון הרב מיכאל יהודה לפקוביץ שליט"א
הכל רוח הקודש ( הגאון הרב חיים קנייבסקי שליט"א
הכל רוח הקודש, ואם משהוא נראה אחרת יכול להיות שהשתנו הטבעים (הגאון הרב חיים גריינמן שליט"א
הכל אמת, אפילו דברי רפואה ומדע (הרב הגאון זונדל קרוזר שליט"א, מחבר פירוש אור החמה על הש"ס
כל מה שאמרו בתלמוד זה (ע' למשל סנהדרין מח על פודגרא) 1. סוד ה' ליראיו 2. גמירא גמירי (קבל מרבותיו) 3. חקירה עצמית. בשלושת האפשריות לא יכולים לטעות, ואם רק, רק הוא מכם (הגאון הרב דב לנדו שליט"א) והוא הוסיף שכך משמע מהגר"א על יו"ד.
כמובן לא נעלם מאתנו מקורות אחרי שמשתמע אחרת, ובחלקם הגדול פלפלנו בדבריהם באריכות, והצלחנו בס"ד להוכיח שאין הכרח שזוהי מסקנתם, ובמקום שנראה מפורש אחררת הארכנו והבאינו דברי המאירי בהקדמתו למסכת אבות, ע"ש ותנוח דעתך. כ"ז נמצא מלוקט אצלינו בקונטרוס בפני עצמו. וכידוע שהלכה נפסקת כהרוב מול המיעוט, כמו שכתוב אחרי רבים להטות, וכמקובל בכל הדורות כולם שהלכה למעשה היא כהרבים.
There is also a long letter from Rav Scheinberg in which he says the same thing. He adds that, with regard to the ma'amar of Rabbeinu Avraham b. HaRambam, "since such things are not in accordance with our tradition, one may not believe that he said them."
Frankly, I'm a little amazed that anyone is challenging the fact that this is what the Gedolim believe. It's a pretty standard belief in the Charedi world, and one can find numerous statements to that effect from Rabbanim of the last few centuries. In fact most Charedim even believe this with regard to Rishonim, and even Acharonim - kal v'chomer with regard to Chazal! My monograph on Sod Hashem Liyreyav shows how this belief evolved, culminating in the following statement from the Leshem (Rav Elyashiv's grandfather) which expresses the normative Charedi view:
The main thing is: everyone who is called a Jew is obligated to believe with complete faith that everything found in the words of the Sages, whether in halachos or aggados of the Talmud or in the Midrashim, are all the words of the Living God, for everything which they said is with the spirit of God which spoke within them, and “the secret of God is given to those who fear Him.” This is just as we find in Sanhedrin 48b that even regarding something which has no application to Halacha and practical behavior, the Talmud asks regarding [the Sage] Rav Nachman, “How did he know this?” and the reply given is [that he knew this because] “The secret from God is given to those who fear him….” (Leshem Shevo Ve-achlama, Sefer HaDe’ah, Sec. II, Derush 4, Anaf 19, Siman 7 p. 161)