Rambam on the Definition of Torah from Sinai
Rewriting Jewish Intellectual History: A Review of Sefer Chaim Be’Emunasom
Part 2: Rambam on the Definition of Torah from Sinai
In the very first paragraph of the introduction to the work, where R. Schmeltzer explains that the goal of the work is to demonstrate the sanctity in every single statement of Chazal, he enlists the support of Rambam, with the following quotation regarding the words of Chazal:
...שהעתיקו איש מפי איש, מפי משה רבינו מסיני... נמצא, שכולם מה' אלקי ישראל
(רמב"ם יד החזקה - הקדמה לספר יד החזקה)
R. Schmeltzer uses Rambam’s words in reference to his claim that every single statement of Chazal was transmitted to Moshe by Hashem. But when Rambam says that “they are all from God,” he is not referring to every statement of Chazal! This is abundantly clear without having to cite Rambam’s statements in the Moreh about how Chazal sometimes erred in science and other such statements by Rambam. One only needs to look at the sentence immediately preceding this quote, in which Rambam notes that the Gemara also includes laws that were innovated by Batei Din subsequent to Sinai:
וענין שני הגמרות הוא, פירוש דברי המשניות, וביאור עמקותיה, ודברים שנתחדשו בכל בית דין ובית דין, מימות רבינו הקדוש ועד חיבור הגמרא. ומשני הגמרות, ומן התוספתות, ומספרא וספרי, מכולם יתבאר האסור והמותר, הטמא והטהור, החיוב והפטור, הפסול והכשר, כמו שהעתיקו איש מפי איש, מפי משה רבינו מסיני:
Even worse is when this source is cited again in the first chapter. The introductory paragraph to the chapter (p. 21) explains that the purpose of the chapter is:
to demonstrate that all the words of Chazal, including halachos and aggados, and that which does not include laws, was received “man from man, from Moshe Rabbeinu at Sinai” (quotes are in original)
The quoted text is from Rambam’s introduction to the Mishneh Torah, indicating that in the view of Rambam, even aggados were received from Sinai – which has no basis whatsoever in the writings of Rambam. The citation from Rambam appears on the next page, as the second quote enlisted in support of the chapter’s thesis, as follows:
וענין שני הגמרות הוא, פירוש דברי המשניות, וביאור עמקותיה, ודברים שנתחדשו בכל בית דין ובית דין, מימות רבינו הקדוש ועד חיבור הגמרא. ומשני הגמרות, ומן התוספתות, ומספרא וספרי, מכולם יתבאר האסור והמותר כו' כמו שהעתיקו איש מפי איש מפי משה רבינו מסיני וכו' נמצא מרב אשי עד משה רבינו עליו השלום, ארבעים דורות. ואלו הן... ומשה רבינו מפי הגבורה. נמצא, שכולם מה' אלקי ישראל:
From R. Schmeltzer’s citation, it seems that after discussing the contents of the Gemara, Rambam concludes that it is all from God, transmitted to Moshe at Sinai. But upon checking this in the original, I was stunned to see that R. Schmeltzer has inverted the order of the text of Rambam! Here is the original citation, with the text that was quoted by R. Schmeltzer in bold:
...נמצא, מרב אשי עד משה רבינו עליו השלום, ארבעים דורות. ואלו הן... ומשה רבינו מפי הגבורה. נמצא, שכולם מה' אלקי ישראל:
כל אלו החכמים הנזכרים, הם גדולי הדורות. מהם ראשי ישיבות, ומהם ראשי גליות, ומהם סנהדרי גדולה. ועמהם בכל דור ודור, אלפים ורבבות, ששמעו מהם ועמהם. רבינא ורב אשי, הם סוף חכמי הגמרא. ורב אשי, הוא שחיבר הגמרא הבבלית, בארץ שנער, אחר שחיבר ר' יוחנן הגמרא ירושלמית, בכמו מאה שנה. וענין שני הגמרות הוא, פירוש דברי המשניות, וביאור עמקותיה, ודברים שנתחדשו בכל בית דין ובית דין, מימות רבינו הקדוש ועד חיבור הגמרא. ומשני הגמרות, ומן התוספתות, ומספרא וספרי, מכולם יתבאר האסור והמותר, הטמא והטהור, החיוב והפטור, הפסול והכשר, כמו שהעתיקו איש מפי איש, מפי משה רבינו מסיני:
גם יתבאר מהם דברים, שגזרו חכמים ונביאים שבכל דור ודור, לעשות סיג לתורה, כמו ששמעו ממשה בפירוש, שנאמר (ויקרא יח, ל) ושמרתם את משמרתי, עשו משמרת למשמרתי (מועד קטן ה' ע"א). וכן יתבאר מהם, המנהגות והתקנות, שהתקינו או שנהגו, בכל דור ודור, כמו שראו בית דין של אותו הדור...
In the original text, Rambam first discusses the explanation of the mitzvos, which is how he defines Torah SheBe’al Peh. He then describes the transmission of this through the generations, and concludes that section by saying that “they are all from God.” After this, Rambam states that the Gemara also includes matters that were innovated after Sinai. Rambam does not say that these are from God! And it is perfectly clear that he would not include Aggadata in this category either. But R. Schmeltzer has reversed the order of Rambam’s sentences, placing his statement that “they are all from God” at the end, so as to make it seem as though Rambam is saying that everything printed in the Gemara is from Sinai!